Saturday 24 November 2012

GENCATAN MENAMBAHKAN LAGI TIGA BATU NAUTIKA YANG BARU KEPADA NELAYAN

Rujuk peta: 3 batu nautika.

Ketua Badan Perisikan Republik Arab Mesir (General Intelligence Service), Mejar Jeneral Mohamed Raafat Shehata telah memaklumkan kepada Perdana Menteri Palestin di Semenanjung Gaza, Ismail Haniyeh melalui telefon bahawa para nelayan Gaza telah dibenarkan memasuki ke laut Gaza sehingga jarak 6 batu nautika, tidak sebagaimana sebelum ini yang hanya dibenarkan memburu ikan sejauh 3 batu nautika.

Demikian itu, makluman yang disampaikan ini adalah tertakluk persetujuan gencatan senjata antara pejuang Palestin dengan rejim zionis.

Kabinet menteri Palestin dalam kenyataannya hari ini berkata, Mesir akan mengadakan lagi pertemuan dengan wakil zionis pada hari Isnin akan datang untuk membincangkan permasalahan yang berkaitan dengan persetujuan gencatan termasuk kawasan sempadan.

PM Palestin mengucapkan terima kasih atas usaha Mesir.

Semalam, bermulanya pertemuan antara wakil Mesir dengan zionis yang membincangkan mekanisme perlaksanaan kandungan gencatan senjata yang disepakati antara dua pihak selepas 8 hari serangan zionis tidak henti-henti menghentam Semenanjung Gaza.

Sumber: Safa

No comments:

Post a Comment