Sunday 11 November 2012

Mesir Panggil Duta Myanmar


Kementerian luar negeri Mesir merancang untuk mengadakan pertemuan dengan duta besar Myanmar di Kaherah dalam usaha membantah penganiayaan dan pembunuhan yang sedang berlaku ke atas kaum Muslimin di negara Asia Tenggara tersebut.

"Kementerian luar negeri memanggil duta besar Myanmar kelmarin dan menyampaikan mesej penting yang menyatakan kebimbangan dan bantahan terhadap keganasan yang berlaku terhadap Muslim Rohingya," kata kementerian luar negeri Mesir dalam satu kenyataan pada hari Isnin kelmarin (5/11). Sebelum ini, Al-Azhar turut menyatakan bantahan berkaitan penganiayaan terhadap umat Islam di Myanmar.

Kekerasan terhadap Muslim Rohingya harus dihentikan segera dan pihak berkuasa Myanmar harus membawa para pelakunya ke mahkamah.

Pemerintah Myanmar dan majoriti penduduk Buddha negara itu menolak untuk mengakui Muslim Rohingya sebagai warga negara dan melabel sekitar 800,000 Muslim Rohingya sebagai pendatang haram dari Bangladesh-sebuah negara miskin yang tidak menunjukkan kesediaan mereka untuk membantu muslim Rohingya.

Lebih daripada 100,000 orang Rohingya telah berpindah sejak kekerasan yang berlaku pada bulan Jun, menurut PBB. Namun, keadaan mereka terus membarah.

No comments:

Post a Comment