Sunday 3 March 2013

44 WAKTU AZAN TIDAK DIBENARKAN

PALESTIN | Sebanyak 44 waktu azan tidak dibenarkan.

Masjid Al-Khalil (Masjid Ibrahim) Palestina

Sepanjang bulan Februari yang lalu, pihak berkuasa penjajah tidak membenarkan laungan azan dialunkan 44 waktu di Masjid Ibrahim As-Syarif iaitu sebuah masjid tertua yang terletak di bandar Al-Khalil, Tebing Barat (West Bank).

*Masjid Nabi Ibrahim 'Alaihissalam @ Makam Nabi Ibrahim 'Alaihissalam.

Pengerusi Jabatan Waqaf Al-Khalil, Zaid Al-Ja'bari menjelaskan pihak berkuasa penjajah tidak membenarkan azan dilaungkan atas dakwaan mmengganggu ketenteraman warga-warga zionis yang berada di sebuah bilik dalam kawasan Masjid Ibrahim As-Syarif.


Nota: Al-Khalil merupakan gelar bagi Nabi Ibrahim a.s yang disebut khalilullah atau “kekasih Allah SWT”. Oleh sebab itulah kota Hebron dinamakan al-Khalil, di mana di dalam kompleks tersebut terdapat makam Nabi Ibrahim a.s dan keluarganya, tepat berada di bawah lantai Masjid Ibrahim (Gua Machpelah)

Berkenaan dengan pengambilan nama Ibrahim sebagai khalilullah sangat berkait dengan adanya ayat al-Qur’an yang bermaksud:

"Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia pun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama Nabi Ibrahim yang lurus? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya.” (QS. An-Nisa: 125)

Sumber: Paltimes 03/03/2013, Masjid al-khalil palestina

No comments:

Post a Comment