Sunday 10 February 2013

Mahar Untuk Meminang Bidadari


Dikisahkan oleh ahli sejarah, Abdul Wahid bin Zaid(Abu Uwaid) seorang khatib di Basrah, turun ke sebuah kampung dan membuat seruan bagi mengumpulkan pemuda2 untuk turun berjihad. Untuk memberi semangat dan keyakinan, beliau bersyair bg menggambarkan berbagai kenikmatan syurga dan keindahan bidadari2 yang ada di dlm nya. Itu membuatkan semangat kaum muslimin berkobar utk turut serta berjihad dan meraih syurga.

Dalam suasana hiruk pikuk tangisan haru org ramai yang berkerumun, keluar seorang wanita tua menemui Abu Uwaid. Wanita itu bernama Ummu Ibrahim Al Bashriyah.

Lantas ia berkata :

''Wahai Abu Uwaid, kenal kah engkau pada anakku, Ibrahim? dia telah di lamar oleh seorang kaya Basrah utk di jodohkan dengan anak perempuannya. Tapi sekarang, demi Allah, aku berkenan dengan bidadari yang kau sebut tadi. Aku mahu bidadari itu menjadi pengantin anakku. Wahai Abu Uwaid, mahu kah menikah kan mereka sekarang dengan mengambil 10 ribu dinar sebagai mahar nya? semoga Allah menjadikan Ibrahim pahlawan yg syahid dan memberi syafaat kpd ibu dan bapanya di hari kiamat nanti''.

Abu Uwaid menjawab ''baik lah, aku bersedia. Semoga kalian mendapat keuntungan yang besar di hari kemudian''.

Ummu Ibrahim amat gembira lantas berteriak memanggil anaknya dan berkata:

''Wahai anak ku Ibrahim, apakah kau mahu bidadari sebagai isteri mu dan menantu ku, dan apakah kau mau memberikan nyawamu dengan mengorbankannya ke jalan Allah sebagai mahar utk meminang bidadari itu?''.

Ibrahim mengangguk dan berkata ''Wahai ibu, aku bersedia''.

Mendengarkan jawapan Ibrahim, si ibu yang gembira terus bergegas pulang dan mengambil 10 ribu dinar dan menadah tangan seraya berdoa dengan linangan airmata.

''Ya Allah, kau jadi saksi, bahawa aku menikah kan anakku Ibrahim dengan bidadari yang menghuni syurgamu, sebagai mahar nya, ia mengorbankan nyawanya dalam perang ke jalanMu, terima lah ini wahai Dzat Yg Maha Mengasihi''. Lalu itu, di serahkan kepada Abu Uwaid.

Abu Uwaid berkata ''Sepuluh ribu dinar ini adalah mahar bagi bidadari itu, gunakan ia dalam berperang ke jalan Allah''. Ummu ibrahim lantas membeli kuda dan alat perang serta bekalan utk Ibrahim.

Ketika hendak berpisah dengan anak nya di hari keberangkatan para mujahidin utk ke medan perang, Ummu Ibrahim mengalungkan kain kafan di leher anaknya dan menyapu minyak(yang biasa di tabur di tubuh mayat) dan menatap wajah anaknya dengan linangan airmata dia berkata:

''Wahai anakku Ibrahim, jika kamu bertemu musuh, pakai lah kain kafan ini dan sapu kan lah minyak ini, agar kamu tidak lalai sewaktu berada di jalanNya. Pergilah anakku, Allah tidak akan mempertemukan aku lagi dengan mu, kecuali kelak di hadapanNya pada hari kiamat''.

Maka berangkat lah Ibrahim bersama pasukan mujahiddin dan ketika sampai di medan juang, Ibrahim membarisi barisan hadapan tentera muslimin dan mati syahid di medan tempur itu. Pertempuran itu berakhir dengan kemenangan kaun muslimin. Setelah perang berakhir, saki baki pasukan mujahidin kembali ke Basrah dan di sambut dengan meriah oleh penduduknya. Mendengar berita kepulangan pasukan mujahidin itu, Ummu Ibrahim berlari dan mendapat kan Abu Uwaid. Lantas ia bertanya:

''Wahai Abu Uwaid, apakah Allah menerima hadiah dan pinangan ku itu hingga aku gembira atau Dia memulangkan nya sehingga aku kecewa?''.

Abu Uwaid menjawab:

''Wahai Ummu Ibrahim, Allah telah menerima hadiah dan pinangan mu dengan syahid nya Ibrahim. Semoga sekarang anakmu bersama para syuhada yg di rahmati''.

Mendengarkan berita kematian anaknya yg syahid, Ummu Ibrahim lantas tersenyum dan pulang ke rumah, sampai di rumah ummu ibrahim memeluk pakaian Ibrahim dan mengusap tempat tidur Ibrahim sehingga ia tertidur. Keesokan harinya, Ummu Ibrahim menghadiri majlis Abu Uwaid, dan menghampirinya lalu berkata:

''Wahai Abu Uwaid, bergembira lah, bergembiralah''. Abu Uwaid kehairanan dan bertanya:

"Wahai Ummu Ibrahim, apa yg telah berlaku sehingga engkau gembira tidak hentinya?''

Ummu Ibrahim berkata ''Semalam aku tertidur di kamarnya Ibrahim, aku bermimpi melihat anakku bahagia, berada di dalam taman yang indah, dan berkubah hijau, anakku berbaring di kasur yg berkilau di perbuat dari permata. Aku melihat anakku memandang ku dengan bahagia dan dia berkata''

''Wahai ibu ku, bergembira lah ibu, Mahar ku telah di terima dan pengantin telah pun bersanding''.

Sumber:
Penulisan Dr. A'idh Al Qarni, M.A.
               Risalah-Malam Pertama Di Alam Kubur, Halaman-29-33

2 comments: