Sunday 21 October 2012

Jumlah Terkini Pelarian Syria di Turki Melebihi 100 Ribu Orang


Bilangan pelarian Syria yang ditempatkan di kem-kem di selatan Turki telah melebihi 100,000, sumber dari badan pengurusan bencana Turki (AFAD)

Turki mengambil peranan sebagai pembangkang antarabangsa kepada Presiden Syria Bashar al-Assad telah menyeru Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk membina kem-kem pelarian di zon selamat di dalam sempadan Syria.

AFAD berkata dalam satu kenyataan kini terdapat 100363 pelarian di kem sepanjang sempadan wilayah, lapor Reuters.

Ketegangan antara Turki dan Syria semakin meningkat dalam dua minggu lalu berikutan peristiwa merentas sempadan serangan, dan diteruskan pada Oct 10 apabila Ankara mengarahkan pesawat Syria dari Moscow mendarat beriktan pesawat tersebut disyaki membawa bekalan senjata kepada rejim Bashar Assad.

Menteri Luar Turki Ahmet Davutoglu berkata pada hari Ahad ruang udara Turki  telah ditutup kepada pesawat Syria setelah Syria mengharamkan pesawat Turki daripada terbang atas wilayah pada hari Sabtu.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menganggarkan bahawa lebih daripada 2.5 juta orang telah terjejas oleh pertempuran. Terdapat lebih daripada 348,000 pelarian Syria yang berdaftar di negara-negara jiran, tetapi banyak lagi yang tidak berdaftar.

Sumber: map2care

No comments:

Post a Comment